vrijdag 10 juni 2011

Boulogne sur mer

De tocht naar Boulogne sur mer was in een wip achter de rug want we zijn snel over de A16 gereden. Bovenaan gekomen in de oude stad heeft Ellen haar verhaal gedaan over de stad.
Ellen vertelt. Op de achtergrond grote stenen uit het Romeinse tijdperk.
We trekken de stad in bij de kathedraal. Natuurlijk via de voetgangerspoort. Niet via de grote poort, want die is voor voertuigen. Achter meneer Janssen is de poort nog net te zien. Dan vertelt Joly haar verhaal over de kathedraal van Onze Lieve Vrouwe van Boulogne.
Voor de kathedraal bij de poort in Boulogne sur Mer
De leerlingen krijgen de opdracht om het aantal Mariabeelden in de kathedraal te tellen.

Leerlingen in de kathedraal van Boulogne sur Mer.
We trekken verder naar de binnenstad en gaan bij het stadhuis naar binnen. Want in het binnenste van het stadhuis is het Belfort verstopt. Daar zien we het grote glas-in-lood-raam van Godfrief van Bouillon. Wouter Timmermans heeft zich in deze man verdiept en geeft een prima uitleg in de onderkant van de toren.
Daarna hebben de leerlingen met verschillende opdrachten de stad en de ommuring verder verkent. Na een mooie rondreis door de stad en langs de vissershaven (het rook heel erg naar vis), zijn we bij Nausicaa aangekomen.
Entree bij Nausicaa
Als de leerlingen met de docenten bij Nausicaa zijn, rijden mijn man (Joss) en ik terug naar huis. Het is te warm voor de honden en ze zijn deze week veel alleen thuis geweest, dus zijn ze heel druk. Wij gaan Twinky en Blacky lekker eten geven en dan rijden we straks weer achter de groep aan.
Om  half zeven gaat de telefoon en verteld meneer Janssen dat ze onderweg gaan naar Calais. Want daar gaan we de prachtige zomeravond doorbrengen. Ik geef een nieuwe opdracht mee over de forten, dan kan Lieke straks mooi vertellen over Napoleon.
In Calais aangekomen krijgen de leerlingen geld mee en gaan in groepjes van twee op weg om iets te eten te scoren. Meneer Janssen wil hiermee bereiken dat ze contact maken met andere mensen en niet voortdurend terugvallen op de docenten. Dat is prima gelukt!
Op weg op zelf iets te eten te vinden.
Als iedereen terug is bij het marktplein vraag ik hoe het gesmaakt heeft. Heel veel leerlingen zijn er achter gekomen dat een medium friet bij de frietkar velen malen groter zijn aan een grote friet bij de Mac. We rijden vervolgens naar de haven om naar de veerboten te kijken.
Calais haven bij het vertrek van de veerboten.
De haven is een mooie plaats om een toetje te vinden. Ze verkopen er namelijk heerlijk ijsjes, super groot voor maar € 2,10. De zon zakt langzaam in de zee. Dat ziet er prachtig uit.
Wandelen over de pier, de zon in de rug.
Het wordt nu snel later en kouder en wordt het dus tijd voor de laatste stop. We gaan naar de ingang van de kanaaltunnel. Daar geeft Kilian een schitterend betoog over de aanleg, bouw en gebruik van de tunnel.
Killian vertelt over de kanaaltunnel.
Boven het hoofd van Killian is het scheermesprikkeldraad te zien dat de omgeving van de tunnel beschermd.
In Boulogne sur Mer hebben de leerlingen het standbeeld van Napoleon gezien en onderweg naar Calais hebben allerlei forten die uit de tijd van Napoleon stammen, dus is het de beurt aan Lieke.
Lieke vertelt 10 belangrijke punten over Napoleon.
Dan is het echt de hoogste tijd om naar Escalles terug te gaan. We arriveren pas tegen half elf en dan wil Joly heel graag een heerlijke kop gearomatiseerde koffie zetten. Heerlijk met kruidnagel, rozenblaadjes en nog meer.
Zo is er weer een einde gekomen aan een leerzame, leuke en vruchtbare dag. Nog een paar uurtjes en dan is het weer voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten